داکت اسپلیت 

لیست مقایسه محصولات

انصراف

زیرشاخه ها

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی دسته از اسپلیت ها می باشند که همانند سایر کولرهای گازی دو تکه دارای یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی می باشد. یونیت داخلی عموما در سقف کاذب تعبیه شده و از مقابل آن کانال کشی انجام می شود، و در نقاط مختلف محیط داخلی ساختمان، دریچه های خروج هوا بر روی این کانال قرار می گیرد. یونیت خارجی نیز در بیرون از ساختمان و در تماس با اتمسفر نصب می شود. ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی و گردش مبرد بین این دو از طریق لوله های مسی برقرار می شود. سیستم اسپلیت کانالی یک سیستم پیشرفته HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) است که معمولاً در محیط‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. واحد داخلی به طور استراتژیک در داخل محل جانمایی می شود و به شبکه ای از داکت ها متصل است که هوای خنک و فیلتر شده را در اتاق ها یا بخش های مختلف پخش می کند. در همین حال، یونیت خارجی، کمپرسور و کندانسور را در خود جای داده و تبادل گرما را با محیط خارجی فضا را امکان پذیر می کند.

تاریخچه تکامل سیستم اسپلیت کانالی به اوایل قرن بیستم بازمی گردد، زمانی که سیستم های خنک کننده شروع به محبوبیت کردند. با گذشت زمان، پیشرفت‌های فناوری منجر به توسعه کمپرسورها و قطعات کارآمدتر شد و راه‌حل‌های سرمایش و گرمایش را کاربردی‌تر و در دسترس‌تر کرد. ادغام یونیت های داخلی مخفی و مکانیسم های کنترلی پیچیده جذابیت سیستم های اسپلیت کانالی را بیشتر کرد.


بنر داکت اسپلیت

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

استفاده از داکت اسپلیت نسبت به سایر انواع کولرهای گازی دارای مزیت هایی می باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ایجاد تهویه مطبوع یکنواخت تر در داخل واحد
  • ایجاد تهویه مطبوع در کل واحد تنها با نصب یکدستگاه و عدم قرار گیری کندانسورهای متعدد در خارج واحد
  • قرار گیری یونیت داخلی و کانال کشی ها و لوله کشی در سقف کاذب و عدم اشغال فضای قابل مشاهده در داخل واحد

بنر داکت اسپلیت 2

همچنین استفاده از داکت اسپلیت نسبت به سیستم های سرمایشی دارای چیلر و فن کویل نیز دارای برتری هایی می باشد که عبارتند از :

  • مستقل بودن هر واحد برای استفاده از دستگاه
  • هزینه اولیه ارزانتر
  • عدم نیاز به عملیات خاص جهت سرویس های دوره ای و هزینه های نگهداری کمتر

برخی دیگر از مزایای سیستم اسپلیت کانالی:

  • کنترل دمای یکنواخت: سیستم های اسپلیت کانالی در حفظ دمای ثابت در کل فضا عالی هستند و نقاط گرم یا سردی را که ممکن است در سیستم های دیگر رخ دهد از بین ببرد.
  • جذابیت زیبایی شناختی: واحد داخلی در داخل سقف یا دیوارها پنهان می شود و زیبایی فضای داخلی را حفظ می کند زیرا هیچ تجهیزات قابل رویتی طراحی را مختل نمی کند.
  • عملیات بی صدا: قرارگیری مخفی یونیت داخلی سطوح سر و صدا را کاهش می دهد و به محیطی آرام کمک می کند.
  • بهره وری انرژی: سیستم های اسپلیت داکتی را می توان به گونه ای طراحی کرد که خنک کننده و گرمایش دقیق را به اتاق های جداگانه ارائه دهد و به طور بالقوه با تهویه نکردن فضاهای خالی در مصرف انرژی صرفه جویی کند.
  • قابلیت های منطقه بندی: این سیستم ها اغلب گزینه های منطقه بندی را ارائه می دهند که به کاربران اجازه می دهد تا دما را در مناطق مختلف به طور مستقل کنترل کنند و راحتی و مصرف انرژی را بهینه کنند.

برخی ملاحظات در سیستم های داکت اسپیلت:

  • پیچیدگی نصب: فرآیند نصب می تواند به دلیل نیاز به کانال کشی و ماهیت پنهان یونیت داخلی پیچیده باشد و به طور بالقوه به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.
  • هزینه: هزینه نصب اولیه می تواند در مقایسه با سایر سیستم ها به دلیل پیچیدگی راه اندازی و مواد اضافی مورد نیاز بیشتر باشد.
  • تعمیر و نگهداری: کانال ها به تمیز کردن منظم نیاز دارند تا از تجمع گرد و غبار جلوگیری شود، و رفع هر گونه مشکل در کانال پس از نصب می تواند چالش برانگیز باشد.
  • انعطاف پذیری محدود: تغییرات در سیستم، مانند اضافه کردن یا جابجایی کانال ها، می تواند دست و پا گیر و پرهزینه باشد.

ظرفیت های معمولی این سیستم ها بسته به فضایی که برای سرویس دهی نیاز دارند متفاوت است. سیستم‌های مسکونی می‌توانند از 2 تا 10 تن متغیر باشند، در حالی که سیستم‌های تجاری می‌توانند فراتر از آن باشند و فضاهای بزرگ‌تر و نیازهای سرمایشی یا گرمایشی بالاتری را در خود جای دهند.

تامین گرمایش با استفاده از داکت اسپلیت

بیشتر داکت اسپلیت ها دارای عملکرد دو فصل سرد/گرم هستند. سیستم های اسپلیت داکتی می توانند به عنوان پمپ های حرارتی نیز عمل کنند که هم قادر به گرمایش و هم سرمایش هستند. در فصل زمستان، پمپ های حرارتی گرما را از محیط بیرونی بیرون می کشند و به داخل خانه منتقل می کنند و به طور موثر فضا را گرم می کنند. این عملکرد دوگانه قابلیت استفاده آنها را در طول سال افزایش می دهد. ولی در خیلی از موارد با نصب کویل آبگرم (آبگرم مورد نیاز از طریق پکیج یا موتورخانه مرکزی تامین می شود) در مقابل یونیت داخلی و روشن کردن فن هواساز، گرمایش مورد نیاز ساختمان را در فصول سرد سال تامین می کنند. این روش باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی و نیز کاهش استهلاک یونیت خارجی می شود.

بنر کویل آبگرم داکت اسپلیت

تقسیم بندی انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها را بر اساس معیارهای مختلف می توان تقسیم بندی نمود. که از جمله آن می توان به برخورداری از کیت اینورتر، نوع کمپرسور و نوع مبرد مورد استفاده اشاره نمود. در ادامه به توضیح هریک از این موارد می پردازیم:

کیت اینورتر: اینورتر باعث تغییر در دور موتور می شود. این مکانیزم به این صورت عمل می کند که در زمانی که کمپرسور فرمان قطع شدن از ترموستات دریافت می کند، کیت اینورتر مانع از توقف کامل کمپرسور شده و دو واقع دور کمپرسور را بسیار آهسته می کند تا در زمانی که ترموستات مجدد فرمان وصل شدن به کمپرسور می دهد، کمپرسور فعالیت خود را از دور صفر آغاز نکند. این عمل باعث حذف آمپر استارت شده و از این طریق باعث کاهش مصرف انرژی می شود. عوامل مختلفی بر تعداد دفعاتی که ترموستات به کمپرسور فرمان قطع و وصل شدن می دهد، تاثیر دارد. بسته به تعداد دفعاتی که عمل قطع و وصل شدن در کمپرسور اتفاق می افتد، کیت اینورتر می تواند سبب کاهش مصرف برق بین 20 الی 60 % شود. به دستگاه های دارای کیت اینورتر اصطلاحا دور متغیر یا داکت اسپلیت اینورتر می گویند. و به دستگاه های فاقد کیت اینورتر اصطلاحا داکت اسپلیت دور ثابت یا on/off می گویند.

بنر کیت اینورتر داکت اسپلیت

تکنولوژی های مدرن دیگر در داکت اسپیلت ها:

  • بهبود بهره وری انرژی: پیشرفت در قطعاتی مانند مبدل های حرارتی و فن ها به بهبود بهره وری انرژی کمک می کند. فن های چند مرحله ای یا با سرعت متغیر کنترل بهتری بر جریان هوا ارائه می دهند و مبدل های حرارتی پیشرفته راندمان انتقال حرارت را افزایش می دهند.
  • تصفیه هوای پیشرفته: برخی از واحدهای اسپلیت AC از فناوری‌های پیشرفته تصفیه هوا، مانند فیلترهای هوای داخلی با لایه‌های متعدد برای حذف بهتر گرد و غبار، گرده و آلرژی‌زا استفاده می‌کنند. برخی از مدل ها حتی دارای ویژگی های اضافی مانند نور UV-C برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها از هوای در گردش هستند.
  • مبردهای سازگار با محیط زیست: با افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی، سیستم‌های جدیدتر برای استفاده از مبردهای سازگار با محیط زیست با پتانسیل کمتر گرمایش جهانی، مانند R-32 طراحی شده‌اند. این مبردها کارایی بیشتری دارند و تاثیر کمتری بر محیط زیست دارند.
  • سیستم های چند منطقه ای: سیستم‌های اسپلیت پیشرفته قابلیت‌های چند منطقه‌ای را ارائه می‌دهند و به یک واحد خارجی اجازه می‌دهند با چندین واحد داخلی در اتاق‌های مختلف متصل شود. هر واحد داخلی را می توان به صورت جداگانه کنترل کرد و راحتی سفارشی و صرفه جویی در انرژی را ارائه داد.
  • الگوریتم های خنک کننده تطبیقی: الگوریتم های پیچیده ای در برخی از واحدها برای تجزیه و تحلیل شرایط اتاق، اشغال و آب و هوای بیرون پیاده سازی می شوند. این داده ها برای تنظیم پارامترهای خنک کننده برای راحتی و کارایی بهینه استفاده می شود.
  • فناوری کاهش نویز: سازندگان در حال سرمایه گذاری بر روی فناوری هایی برای کاهش نویز عملیاتی هستند. کمپرسورهای ساکت‌تر، طراحی‌های پیشرفته‌تر تیغه‌های فن، و مواد کاهش‌دهنده سر و صدا به محیطی آرام‌تر در داخل خانه کمک می‌کنند.
  • ویژگی های خود تمیز شوندگی: برخی از سیستم های اسپلیت AC دارای عملکردهای خود تمیز شونده هستند که تجمع گرد و غبار و کپک روی کویل اواپراتور را کاهش می دهد. این به حفظ عملکرد کارآمد و کیفیت هوای داخل خانه کمک می کند.
  • نوآوری های پمپ حرارتی: پیشرفت در فناوری پمپ حرارتی منجر به بهبود عملکرد گرمایش حتی در آب و هوای سردتر شده است. سیستم‌ها اکنون روش‌های یخ‌زدایی کارآمدتر و قابلیت‌های تبادل گرما را افزایش می‌دهند.
  • حالت اکو و تنظیمات خواب: سیستم‌های اسپلیت جدیدتر اغلب دارای حالت‌های تخصصی هستند، مانند حالت «Eco» که صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در اولویت قرار می‌دهد، و حالت «Sleep» که تنظیمات دما را برای اطمینان از راحتی در طول شب بدون مصرف بیش از حد انرژی تنظیم می‌کند.

هدف این پیشرفت‌های فناوری اخیر بهره‌وری انرژی و راحتی بیشتر در حین استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع است. همانطور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می دهد، این سیستم ها هوشمندتر، سازگارتر و دوستدار محیط زیست می شوند.

انتخاب بهترین سیستم اسپلیت کانالی شامل چندین ملاحظات است:

  • اندازه و ظرفیت: اندازه مناسب برای اطمینان از عملکرد کارآمد بسیار مهم است. یک سیستم کم اندازه برای حفظ دمای مورد نظر تلاش می کند، در حالی که یک سیستم بزرگ ممکن است انرژی را هدر دهد.
  • بازده انرژی: به دنبال سیستم‌هایی باشید که دارای رتبه‌بندی SEER (نسبت بازده فصلی انرژی) برای سرمایش و HSPF (عامل عملکرد فصلی گرمایش) برای گرمایش هستند. رتبه های بالاتر نشان دهنده بهره وری انرژی بهتر است.
  • گزینه های منطقه بندی: در صورت تمایل، سیستم هایی را انتخاب کنید که قابلیت های منطقه بندی را ارائه می دهند و امکان کنترل شخصی بر مناطق مختلف ساختمان را فراهم می کنند.
  • سطح نویز: درجه دسی بل واحدهای داخلی و خارجی را در نظر بگیرید، به خصوص اگر عملکرد بی صدا مهم است.
  • نصب و نگهداری: برندهای معتبری را انتخاب کنید که برای تجهیزات قابل اعتماد و خدمات نصب و نگهداری حرفه ای شناخته شده اند.

گاز مبرد: اولین گاز مبردی که در نسل اول کولر های گازی مورد استفاده قرار گرفت R22 بود. مبرد R22 دارای نقطه جوش بالایی می باشد و کیفیت برودتی مطلوبی را ایجاد می کند. اما ایراد آن ایجاد مشکلات زیست محیطی بود. R22 در برخورد با مولکول های ازون، باعث شکسته شدن O3 شده و از این طریق به لایه ازون آسیب می رساند. به همین دلیل تولید گاز مبرد R22 از سال 2002 در سراسر جهان ممنوع اعلام شد.

مبردهای رایج امروزی در داکت اسپیلت ها:

مبردهای رایج مورد استفاده عبارتند از R-410A و R-32:
R-410A: این مبرد به دلیل راندمان بالا و پتانسیل تخریب لایه ازن صفر شناخته شده است. با این حال، پتانسیل گرمایش جهانی نسبتاً بالایی دارد که منجر به تغییر به سمت جایگزین های سازگارتر با محیط زیست شده است.
R-32: R-32 به دلیل پتانسیل کمتر گرمایش جهانی در مقایسه با R-410A محبوبیت پیدا می کند. بهره وری انرژی را بهبود می بخشد و تأثیر ملایم تری بر محیط زیست دارد. بسیاری از تولیدکنندگان در حال انتقال به مبرد R-32 برای رعایت مقررات زیست محیطی سخت گیرانه و کاهش ردپای کربن هستند. به طور کلی، حرکت صنعت HVAC به سمت مبردهایی با اثرات زیست محیطی کمتر، نشان دهنده تعهد به پایداری و رسیدگی به نگرانی های آب و هوایی است.

مبرد داکت اسپلیت

کمپرسور: کمپرسور یا موتور داکت اسپلیت وظیفه متراکم سازی سیال را دارد. هرچه سیال دارای انبساط بیشتری باشد از کمپرسور قدرتمند تری برای متراکم نمودن سیال استفاده می شود. دمای محیط بیرونی مهم ترین عامل در میزان منبسط شدن سیال می باشد. از انواع کمپرسورهای مورد استفاده در داکت اسپلیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بنر کمپرسور داکت اسپلیت

این سیستم ها از کمپرسورهای Rotary یا رفت و برگشتی استفاده می کنند. کمپرسورهای rotary کم صداتر و کم مصرف تر هستند. کمپرسورهای اسکرول نیز در مدل های رده بالاتر برای افزایش عملکرد استفاده می شوند.

کمپرسورهای رفت و برگشتی:

این کمپرسورها از مکانیزم سیلندر پیستونی برای فشرده سازی گاز مبرد استفاده می کنند. این کمپرسورها بادوام هستند و برای ظرفیت های سرمایشی مختلف مناسب هستند. با این حال، آنها در مقایسه با کمپرسورهای دوار، پر سر و صداتر و کم مصرف تر هستند.

کمپرسورهای دوار یا روتاری:

سیستم‌های اسپلیت AC اغلب از کمپرسورهای روتاری استفاده می‌کنند که در دو نوع اصلی وجود دارند: کمپرسورهای روتاری و کمپرسورهای اسکرول.

  • کمپرسورهای پره ای روتاری: از پره های کشویی برای فشرده سازی مبرد استفاده می کنند و کارایی و عملکرد نسبتاً بی صدا را ارائه می دهند.
  • کمپرسورهای روتاری اسکرول: این کمپرسورها از دو اسکرول مارپیچ برای فشرده سازی مبرد استفاده می کنند که راندمان، قابلیت اطمینان و عملکرد بی صداتر را ارائه می دهند. آنها معمولا در سیستم های AC نیمه پیشرفته و پیشرفته یافت می شوند.


کمپرسورهای مورد استفاده در داکت اسپیلت ها، همچنین می توانند دارای ویژگی های پیشرفته ای مانند فناوری اینورتر باشند. کمپرسورهای اینورتر، اغلب از نوع چرخشی اسکرول یا اینورتر دیجیتال، سرعت خود را بر اساس نیاز سیستم سرمایشی تنظیم می کنند و در نتیجه کنترل دما، صرفه جویی در انرژی و عملکرد بی صداتر را به همراه دارند. در نهایت، انتخاب نوع کمپرسور به عواملی مانند نیازهای سرمایشی و میزان ظرفیت حرارتی مورد نیاز، ملاحظات نویز، اهداف بهره وری انرژی و عملکرد کلی مورد نظر از سیستم تهویه مطبوع دیواری اسپلیت بستگی دارد.

انتخاب داکت اسپلیت برای مناطق آب و هوایی مختلف

اسپلیت های کانالی در مناطق آب هوایی معتدل و مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرند. به داکت اسپلیت های مورد استفاده در مناطق آب هوایی معتدل اصطلاحا دستگاه های T1 و به داکت اسپلیت های مورد استفاده در مناطق آب و هوایی گرمسیری T3 (تروپیکال یا حاره ای) می گویند. تفاوت این دستگاه ها در کمپرسور مورد استفاده در آن ها می باشد. در جدول زیر می توانید انواع داکت اسپلیت دارای کمپرسور های مختلف مناسب برای مناطق آب و هوایی مختلف را مشاهده نمایید:

  نوع کمپرسور  منطقه اقلیمی
روتاری T1معتدل
روتاری T3حاره ای
پیستونیحاره ای
اسکرولحاره ای

انواع داکت اسپلیت بر اساس ظرفیت

داکت اسپلیت ها در برندهای مختلف معمولا دارای ظرفیت های 18000 الی 60000 BTU می باشد که بر حسب مساحت محیط، ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ظرفیت داکت اسپلیت را با واحد تن تبرید نیز بیان می کنند. هر 12000 BTU معادل یک تن تبرید می باشد. ظرفیت های رایج داکت اسپلیت در برندهای مختلف عبارتند از: 18000 (1.5 تن) ، 24000 ( 2 تن) ، 30000 (2.5 تن) ، 36000 (3 تن) ، 42000 (3.5 تن) ، 48000 (4 تن) ، 54000 (4.5 تن) ، 60000 (5 تن) و 72000 (6 تن). برق مصرفی داکت اسپلیت ها معمولا تا ظرفیت 3 تن تکفاز بوده و ظرفیت های بالاتر از 3 تن معمولا سه فاز می باشد؛ هرچند که بعضی از برندها دارای داکت اسپلیت های تکفاز در ظرفیت های بالاتر از 3 تن نیز می باشد.

محاسبه ظرفیت مناسب داکت اسپلیت برای فضاهای مختلف

محاسبه بار برودتی برای فضاهای مسکونی، اداری و تجاری متفاوت می باشد ولی به صورت یک دستورالعمل کلی در شهرهای دارای آب و هوای معتدل (مانند تهران و سایر شهرهایی که دمای تابستان کمتر از 40 درجه دارند) و با فرض شرایط ساختمانی نرمال، هر تن تبرید برای 30 متر مربع فضا در نظر گرفته می شود. این ضریب برای فضاهای اداری 20 متر مربع به ازای هر تن تبریدو برای فضاهای فروشگاهی 10 متر مربع به ازای هر تن تبرید در نظر گرفته می شود. تمامی ضرایب پیشنهادی برای ارتفاع سقف استاندارد 2.8 متر و شرایط ساختمانی نرمال می باشد. بدیهی است که وجود آیتم هایی مانند پنجره های بزرگ و آفتاب خور، حضور وسایلی که کارکرد آن ها تولید گرما کند، تعداد افراد حاضر در اتاق بیشتر از 4 نفر، و ... باعث تغییر در ضرایب پیشنهادی می شود. در جدول زیر حداکثر مساحت قابل استفاده برای ظرفیت های مختلف داکت اسپلیت در محیط های مسکونی، اداری و تجاری ارائه شده است.

حداکثر متراژ قابل استفاده (m²)

ظرفیتمسکونیاداریفروشگاهی
1.5 Ton
403020
2 Ton604025
2.5 Ton
755030
3 Ton
906035
3.5 Ton
1057040
4 Ton
1208050
4.5 Ton1359055
5 Ton15010060
6 Ton18012070

هزینه های جانبی داکت اسپلیت

راه اندازی و استفاده از داکت اسپلیت نیازمند انجام یک سری هزینه های جانبی می باشد که در زیر به صورت کلی به آن ها اشاره می کنیم:

  1. اجرای سقف کاذب
  2. اجرای کانال کشی شامل کانال انتقال جریان هوا، کانال برگشت و کانال تامین هوای تازه
  3. تهیه دریچه های خروج هوا
  4. اجرای لوله کشی مسی جهت ارتباط مبرد بین یونیت داخلی و خارجی
  5. تهیه کویل آبگرم و پکیج و اجرای لوله کشی آبگرم جهت تامین گرمایش با استفاده از یونیت داخلی داکت اسپلیت
  6. ترموستات محیطی (داکت اسپلیت های اینورتر معمولا همراه با ترموستات ارئه می شوند و نیازی به خرید ترموستات ندارند)

مشکل صدای داکت اسپلیت ناشی از چیست؟

یکی از نگرانی های مربوط به سیستم های داکت اسپلیت صدا است. با این حال، پیشرفت های فناوری به این موضوع پرداخته است. سازندگان در حال حاضر سیستم هایی با عایق صوتی بهبود یافته، کمپرسورهای کم صداتر و فن های با تکنولوژی بالاتر طراحی می کنند که بر اساس بار تنظیم می شوند و به یک محیط داخلی ساکت تر کمک می کنند. به طور کلی در هر سیستم تهویه مطبوع هرچه فشار استاتیک خروجی فن بیشتر باشد، سطح صدای آن نیز بیشتر می باشد. داکت اسپلیت های با فشار استاتیک نرمال حداکثر دارای فشار 50 پاسکال بوده و داکت اسپلیت های با فشار استاتیک بالا بین 70 تا 10 پاسکال فشار استاتیک خروجی دارند. با این وجود، سطح صدای کارکرد فن بلوور داکت اسپلیت معمولا کمتر از 50 دسی بل می باشد. اما آنچه باعث ایجاد افزایش صدا در زمان کارکرد دستگاه می شود، نحوه محاسبه و اجرای کانال کشی می باشد. چنانچه کانال کشی به صورت اصولی انجام نشده باشد، پرتاب باد در داخل کانال با صدای بالاتری انجام می شود که می تواند سلب آسایش نماید.

هنگام مقایسه سیستم های کانالی اسپلیت با سایر گزینه های HVAC، ویژگی های متمایز آنها می درخشد:

  • کنترل متمرکز: سیستم های اسپلیت کانالی کنترل متمرکزی بر دما و آب و هوا در مقایسه با واحدهای جداگانه مانند تهویه مطبوع پنجره ای ارائه می کنند.
  • زیبایی شناسی: پنهان در واحدهای درب زیبایی فضای داخلی را حفظ می کنند، در تضاد با حضور آشکار واحدهای پنجره یا سیستم های دیواری.
  • کارایی : سیستم های کانالی می توانند نسبت به واحدهای پنجره ای از نظر انرژی کارآمدتر باشند، به ویژه برای فضاهای بزرگتر.
  • منطقه بندی انعطاف پذیری: گزینه های منطقه بندی سیستم های مجرای را نسبت به سیستم های تک منطقه ای مانند تهویه مطبوع قابل حمل تطبیق پذیرتر می کند.

در نتیجه، سیستم‌های اسپلیت کانالی در طول زمان تکامل یافته‌اند تا به سنگ بنای راه‌حل‌های مدرن HVAC تبدیل شوند. توانایی آنها در ارائه کنترل دمای یکنواخت، ترکیب یکپارچه با فضای داخلی، و ارائه عملکرد کم مصرف، آنها را به یک انتخاب محبوب برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند. در حالی که پیچیدگی نصب و ملاحظات نگهداری وجود دارد، مزایای آنها اغلب بیشتر از معایب آن است. با ادامه پیشرفت فناوری، سیستم‌های اسپلیت کانالی احتمالاً کارآمدتر، سازگارتر و کاربرپسندتر می‌شوند و جایگاه خود را در حوزه راه‌حل‌های گرمایش و سرمایش بیشتر مستحکم می‌کنند.


شما می توانید در این صفحه تصاویر، مشخصات فنی و قیمت به روز رسانی شده انواع اسپلیت های کانالی را در برندها، مدل ها و ظرفیت های مختلف مشاهده نمایید، آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید و پس از کسب اطلاعات کامل نسبت به کالایی که به دنبال آن هستید، اقدام به خرید نمایید. دریافت مشاوره رایگان حق شما می باشد. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس گرفته و یا به ما تیکت بزنید.

1

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی دسته از اسپلیت ها می باشند که همانند سایر کولرهای گازی دو تکه دارای یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی می باشد. یونیت داخلی عموما در سقف کاذب تعبیه شده و از مقابل آن کانال کشی انجام می شود، و در نقاط مختلف محیط داخلی ساختمان، دریچه های خروج هوا بر روی این کانال قرار می گیرد. یونیت خارجی نیز در بیرون از ساختمان و در تماس با اتمسفر نصب می شود. ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی و گردش مبرد بین این دو از طریق لوله های مسی برقرار می شود. سیستم اسپلیت کانالی یک سیستم پیشرفته HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) است که معمولاً در محیط‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. واحد داخلی به طور استراتژیک در داخل محل جانمایی می شود و به شبکه ای از داکت ها متصل است که هوای خنک و فیلتر شده را در اتاق ها یا بخش های مختلف پخش می کند. در همین حال، یونیت خارجی، کمپرسور و کندانسور را در خود جای داده و تبادل گرما را با محیط خارجی فضا را امکان پذیر می کند.

تاریخچه تکامل سیستم اسپلیت کانالی به اوایل قرن بیستم بازمی گردد، زمانی که سیستم های خنک کننده شروع به محبوبیت کردند. با گذشت زمان، پیشرفت‌های فناوری منجر به توسعه کمپرسورها و قطعات کارآمدتر شد و راه‌حل‌های سرمایش و گرمایش را کاربردی‌تر و در دسترس‌تر کرد. ادغام یونیت های داخلی مخفی و مکانیسم های کنترلی پیچیده جذابیت سیستم های اسپلیت کانالی را بیشتر کرد.


بنر داکت اسپلیت

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

استفاده از داکت اسپلیت نسبت به سایر انواع کولرهای گازی دارای مزیت هایی می باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ایجاد تهویه مطبوع یکنواخت تر در داخل واحد
  • ایجاد تهویه مطبوع در کل واحد تنها با نصب یکدستگاه و عدم قرار گیری کندانسورهای متعدد در خارج واحد
  • قرار گیری یونیت داخلی و کانال کشی ها و لوله کشی در سقف کاذب و عدم اشغال فضای قابل مشاهده در داخل واحد

بنر داکت اسپلیت 2

همچنین استفاده از داکت اسپلیت نسبت به سیستم های سرمایشی دارای چیلر و فن کویل نیز دارای برتری هایی می باشد که عبارتند از :

  • مستقل بودن هر واحد برای استفاده از دستگاه
  • هزینه اولیه ارزانتر
  • عدم نیاز به عملیات خاص جهت سرویس های دوره ای و هزینه های نگهداری کمتر

برخی دیگر از مزایای سیستم اسپلیت کانالی:

  • کنترل دمای یکنواخت: سیستم های اسپلیت کانالی در حفظ دمای ثابت در کل فضا عالی هستند و نقاط گرم یا سردی را که ممکن است در سیستم های دیگر رخ دهد از بین ببرد.
  • جذابیت زیبایی شناختی: واحد داخلی در داخل سقف یا دیوارها پنهان می شود و زیبایی فضای داخلی را حفظ می کند زیرا هیچ تجهیزات قابل رویتی طراحی را مختل نمی کند.
  • عملیات بی صدا: قرارگیری مخفی یونیت داخلی سطوح سر و صدا را کاهش می دهد و به محیطی آرام کمک می کند.
  • بهره وری انرژی: سیستم های اسپلیت داکتی را می توان به گونه ای طراحی کرد که خنک کننده و گرمایش دقیق را به اتاق های جداگانه ارائه دهد و به طور بالقوه با تهویه نکردن فضاهای خالی در مصرف انرژی صرفه جویی کند.
  • قابلیت های منطقه بندی: این سیستم ها اغلب گزینه های منطقه بندی را ارائه می دهند که به کاربران اجازه می دهد تا دما را در مناطق مختلف به طور مستقل کنترل کنند و راحتی و مصرف انرژی را بهینه کنند.

برخی ملاحظات در سیستم های داکت اسپیلت:

  • پیچیدگی نصب: فرآیند نصب می تواند به دلیل نیاز به کانال کشی و ماهیت پنهان یونیت داخلی پیچیده باشد و به طور بالقوه به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.
  • هزینه: هزینه نصب اولیه می تواند در مقایسه با سایر سیستم ها به دلیل پیچیدگی راه اندازی و مواد اضافی مورد نیاز بیشتر باشد.
  • تعمیر و نگهداری: کانال ها به تمیز کردن منظم نیاز دارند تا از تجمع گرد و غبار جلوگیری شود، و رفع هر گونه مشکل در کانال پس از نصب می تواند چالش برانگیز باشد.
  • انعطاف پذیری محدود: تغییرات در سیستم، مانند اضافه کردن یا جابجایی کانال ها، می تواند دست و پا گیر و پرهزینه باشد.

ظرفیت های معمولی این سیستم ها بسته به فضایی که برای سرویس دهی نیاز دارند متفاوت است. سیستم‌های مسکونی می‌توانند از 2 تا 10 تن متغیر باشند، در حالی که سیستم‌های تجاری می‌توانند فراتر از آن باشند و فضاهای بزرگ‌تر و نیازهای سرمایشی یا گرمایشی بالاتری را در خود جای دهند.

تامین گرمایش با استفاده از داکت اسپلیت

بیشتر داکت اسپلیت ها دارای عملکرد دو فصل سرد/گرم هستند. سیستم های اسپلیت داکتی می توانند به عنوان پمپ های حرارتی نیز عمل کنند که هم قادر به گرمایش و هم سرمایش هستند. در فصل زمستان، پمپ های حرارتی گرما را از محیط بیرونی بیرون می کشند و به داخل خانه منتقل می کنند و به طور موثر فضا را گرم می کنند. این عملکرد دوگانه قابلیت استفاده آنها را در طول سال افزایش می دهد. ولی در خیلی از موارد با نصب کویل آبگرم (آبگرم مورد نیاز از طریق پکیج یا موتورخانه مرکزی تامین می شود) در مقابل یونیت داخلی و روشن کردن فن هواساز، گرمایش مورد نیاز ساختمان را در فصول سرد سال تامین می کنند. این روش باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی و نیز کاهش استهلاک یونیت خارجی می شود.

بنر کویل آبگرم داکت اسپلیت

تقسیم بندی انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها را بر اساس معیارهای مختلف می توان تقسیم بندی نمود. که از جمله آن می توان به برخورداری از کیت اینورتر، نوع کمپرسور و نوع مبرد مورد استفاده اشاره نمود. در ادامه به توضیح هریک از این موارد می پردازیم:

کیت اینورتر: اینورتر باعث تغییر در دور موتور می شود. این مکانیزم به این صورت عمل می کند که در زمانی که کمپرسور فرمان قطع شدن از ترموستات دریافت می کند، کیت اینورتر مانع از توقف کامل کمپرسور شده و دو واقع دور کمپرسور را بسیار آهسته می کند تا در زمانی که ترموستات مجدد فرمان وصل شدن به کمپرسور می دهد، کمپرسور فعالیت خود را از دور صفر آغاز نکند. این عمل باعث حذف آمپر استارت شده و از این طریق باعث کاهش مصرف انرژی می شود. عوامل مختلفی بر تعداد دفعاتی که ترموستات به کمپرسور فرمان قطع و وصل شدن می دهد، تاثیر دارد. بسته به تعداد دفعاتی که عمل قطع و وصل شدن در کمپرسور اتفاق می افتد، کیت اینورتر می تواند سبب کاهش مصرف برق بین 20 الی 60 % شود. به دستگاه های دارای کیت اینورتر اصطلاحا دور متغیر یا داکت اسپلیت اینورتر می گویند. و به دستگاه های فاقد کیت اینورتر اصطلاحا داکت اسپلیت دور ثابت یا on/off می گویند.

بنر کیت اینورتر داکت اسپلیت

تکنولوژی های مدرن دیگر در داکت اسپیلت ها:

  • بهبود بهره وری انرژی: پیشرفت در قطعاتی مانند مبدل های حرارتی و فن ها به بهبود بهره وری انرژی کمک می کند. فن های چند مرحله ای یا با سرعت متغیر کنترل بهتری بر جریان هوا ارائه می دهند و مبدل های حرارتی پیشرفته راندمان انتقال حرارت را افزایش می دهند.
  • تصفیه هوای پیشرفته: برخی از واحدهای اسپلیت AC از فناوری‌های پیشرفته تصفیه هوا، مانند فیلترهای هوای داخلی با لایه‌های متعدد برای حذف بهتر گرد و غبار، گرده و آلرژی‌زا استفاده می‌کنند. برخی از مدل ها حتی دارای ویژگی های اضافی مانند نور UV-C برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها از هوای در گردش هستند.
  • مبردهای سازگار با محیط زیست: با افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی، سیستم‌های جدیدتر برای استفاده از مبردهای سازگار با محیط زیست با پتانسیل کمتر گرمایش جهانی، مانند R-32 طراحی شده‌اند. این مبردها کارایی بیشتری دارند و تاثیر کمتری بر محیط زیست دارند.
  • سیستم های چند منطقه ای: سیستم‌های اسپلیت پیشرفته قابلیت‌های چند منطقه‌ای را ارائه می‌دهند و به یک واحد خارجی اجازه می‌دهند با چندین واحد داخلی در اتاق‌های مختلف متصل شود. هر واحد داخلی را می توان به صورت جداگانه کنترل کرد و راحتی سفارشی و صرفه جویی در انرژی را ارائه داد.
  • الگوریتم های خنک کننده تطبیقی: الگوریتم های پیچیده ای در برخی از واحدها برای تجزیه و تحلیل شرایط اتاق، اشغال و آب و هوای بیرون پیاده سازی می شوند. این داده ها برای تنظیم پارامترهای خنک کننده برای راحتی و کارایی بهینه استفاده می شود.
  • فناوری کاهش نویز: سازندگان در حال سرمایه گذاری بر روی فناوری هایی برای کاهش نویز عملیاتی هستند. کمپرسورهای ساکت‌تر، طراحی‌های پیشرفته‌تر تیغه‌های فن، و مواد کاهش‌دهنده سر و صدا به محیطی آرام‌تر در داخل خانه کمک می‌کنند.
  • ویژگی های خود تمیز شوندگی: برخی از سیستم های اسپلیت AC دارای عملکردهای خود تمیز شونده هستند که تجمع گرد و غبار و کپک روی کویل اواپراتور را کاهش می دهد. این به حفظ عملکرد کارآمد و کیفیت هوای داخل خانه کمک می کند.
  • نوآوری های پمپ حرارتی: پیشرفت در فناوری پمپ حرارتی منجر به بهبود عملکرد گرمایش حتی در آب و هوای سردتر شده است. سیستم‌ها اکنون روش‌های یخ‌زدایی کارآمدتر و قابلیت‌های تبادل گرما را افزایش می‌دهند.
  • حالت اکو و تنظیمات خواب: سیستم‌های اسپلیت جدیدتر اغلب دارای حالت‌های تخصصی هستند، مانند حالت «Eco» که صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در اولویت قرار می‌دهد، و حالت «Sleep» که تنظیمات دما را برای اطمینان از راحتی در طول شب بدون مصرف بیش از حد انرژی تنظیم می‌کند.

هدف این پیشرفت‌های فناوری اخیر بهره‌وری انرژی و راحتی بیشتر در حین استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع است. همانطور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می دهد، این سیستم ها هوشمندتر، سازگارتر و دوستدار محیط زیست می شوند.

انتخاب بهترین سیستم اسپلیت کانالی شامل چندین ملاحظات است:

  • اندازه و ظرفیت: اندازه مناسب برای اطمینان از عملکرد کارآمد بسیار مهم است. یک سیستم کم اندازه برای حفظ دمای مورد نظر تلاش می کند، در حالی که یک سیستم بزرگ ممکن است انرژی را هدر دهد.
  • بازده انرژی: به دنبال سیستم‌هایی باشید که دارای رتبه‌بندی SEER (نسبت بازده فصلی انرژی) برای سرمایش و HSPF (عامل عملکرد فصلی گرمایش) برای گرمایش هستند. رتبه های بالاتر نشان دهنده بهره وری انرژی بهتر است.
  • گزینه های منطقه بندی: در صورت تمایل، سیستم هایی را انتخاب کنید که قابلیت های منطقه بندی را ارائه می دهند و امکان کنترل شخصی بر مناطق مختلف ساختمان را فراهم می کنند.
  • سطح نویز: درجه دسی بل واحدهای داخلی و خارجی را در نظر بگیرید، به خصوص اگر عملکرد بی صدا مهم است.
  • نصب و نگهداری: برندهای معتبری را انتخاب کنید که برای تجهیزات قابل اعتماد و خدمات نصب و نگهداری حرفه ای شناخته شده اند.

گاز مبرد: اولین گاز مبردی که در نسل اول کولر های گازی مورد استفاده قرار گرفت R22 بود. مبرد R22 دارای نقطه جوش بالایی می باشد و کیفیت برودتی مطلوبی را ایجاد می کند. اما ایراد آن ایجاد مشکلات زیست محیطی بود. R22 در برخورد با مولکول های ازون، باعث شکسته شدن O3 شده و از این طریق به لایه ازون آسیب می رساند. به همین دلیل تولید گاز مبرد R22 از سال 2002 در سراسر جهان ممنوع اعلام شد.

مبردهای رایج امروزی در داکت اسپیلت ها:

مبردهای رایج مورد استفاده عبارتند از R-410A و R-32:
R-410A: این مبرد به دلیل راندمان بالا و پتانسیل تخریب لایه ازن صفر شناخته شده است. با این حال، پتانسیل گرمایش جهانی نسبتاً بالایی دارد که منجر به تغییر به سمت جایگزین های سازگارتر با محیط زیست شده است.
R-32: R-32 به دلیل پتانسیل کمتر گرمایش جهانی در مقایسه با R-410A محبوبیت پیدا می کند. بهره وری انرژی را بهبود می بخشد و تأثیر ملایم تری بر محیط زیست دارد. بسیاری از تولیدکنندگان در حال انتقال به مبرد R-32 برای رعایت مقررات زیست محیطی سخت گیرانه و کاهش ردپای کربن هستند. به طور کلی، حرکت صنعت HVAC به سمت مبردهایی با اثرات زیست محیطی کمتر، نشان دهنده تعهد به پایداری و رسیدگی به نگرانی های آب و هوایی است.

مبرد داکت اسپلیت

کمپرسور: کمپرسور یا موتور داکت اسپلیت وظیفه متراکم سازی سیال را دارد. هرچه سیال دارای انبساط بیشتری باشد از کمپرسور قدرتمند تری برای متراکم نمودن سیال استفاده می شود. دمای محیط بیرونی مهم ترین عامل در میزان منبسط شدن سیال می باشد. از انواع کمپرسورهای مورد استفاده در داکت اسپلیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بنر کمپرسور داکت اسپلیت

این سیستم ها از کمپرسورهای Rotary یا رفت و برگشتی استفاده می کنند. کمپرسورهای rotary کم صداتر و کم مصرف تر هستند. کمپرسورهای اسکرول نیز در مدل های رده بالاتر برای افزایش عملکرد استفاده می شوند.

کمپرسورهای رفت و برگشتی:

این کمپرسورها از مکانیزم سیلندر پیستونی برای فشرده سازی گاز مبرد استفاده می کنند. این کمپرسورها بادوام هستند و برای ظرفیت های سرمایشی مختلف مناسب هستند. با این حال، آنها در مقایسه با کمپرسورهای دوار، پر سر و صداتر و کم مصرف تر هستند.

کمپرسورهای دوار یا روتاری:

سیستم‌های اسپلیت AC اغلب از کمپرسورهای روتاری استفاده می‌کنند که در دو نوع اصلی وجود دارند: کمپرسورهای روتاری و کمپرسورهای اسکرول.

  • کمپرسورهای پره ای روتاری: از پره های کشویی برای فشرده سازی مبرد استفاده می کنند و کارایی و عملکرد نسبتاً بی صدا را ارائه می دهند.
  • کمپرسورهای روتاری اسکرول: این کمپرسورها از دو اسکرول مارپیچ برای فشرده سازی مبرد استفاده می کنند که راندمان، قابلیت اطمینان و عملکرد بی صداتر را ارائه می دهند. آنها معمولا در سیستم های AC نیمه پیشرفته و پیشرفته یافت می شوند.


کمپرسورهای مورد استفاده در داکت اسپیلت ها، همچنین می توانند دارای ویژگی های پیشرفته ای مانند فناوری اینورتر باشند. کمپرسورهای اینورتر، اغلب از نوع چرخشی اسکرول یا اینورتر دیجیتال، سرعت خود را بر اساس نیاز سیستم سرمایشی تنظیم می کنند و در نتیجه کنترل دما، صرفه جویی در انرژی و عملکرد بی صداتر را به همراه دارند. در نهایت، انتخاب نوع کمپرسور به عواملی مانند نیازهای سرمایشی و میزان ظرفیت حرارتی مورد نیاز، ملاحظات نویز، اهداف بهره وری انرژی و عملکرد کلی مورد نظر از سیستم تهویه مطبوع دیواری اسپلیت بستگی دارد.

انتخاب داکت اسپلیت برای مناطق آب و هوایی مختلف

اسپلیت های کانالی در مناطق آب هوایی معتدل و مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرند. به داکت اسپلیت های مورد استفاده در مناطق آب هوایی معتدل اصطلاحا دستگاه های T1 و به داکت اسپلیت های مورد استفاده در مناطق آب و هوایی گرمسیری T3 (تروپیکال یا حاره ای) می گویند. تفاوت این دستگاه ها در کمپرسور مورد استفاده در آن ها می باشد. در جدول زیر می توانید انواع داکت اسپلیت دارای کمپرسور های مختلف مناسب برای مناطق آب و هوایی مختلف را مشاهده نمایید:

  نوع کمپرسور  منطقه اقلیمی
روتاری T1معتدل
روتاری T3حاره ای
پیستونیحاره ای
اسکرولحاره ای

انواع داکت اسپلیت بر اساس ظرفیت

داکت اسپلیت ها در برندهای مختلف معمولا دارای ظرفیت های 18000 الی 60000 BTU می باشد که بر حسب مساحت محیط، ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ظرفیت داکت اسپلیت را با واحد تن تبرید نیز بیان می کنند. هر 12000 BTU معادل یک تن تبرید می باشد. ظرفیت های رایج داکت اسپلیت در برندهای مختلف عبارتند از: 18000 (1.5 تن) ، 24000 ( 2 تن) ، 30000 (2.5 تن) ، 36000 (3 تن) ، 42000 (3.5 تن) ، 48000 (4 تن) ، 54000 (4.5 تن) ، 60000 (5 تن) و 72000 (6 تن). برق مصرفی داکت اسپلیت ها معمولا تا ظرفیت 3 تن تکفاز بوده و ظرفیت های بالاتر از 3 تن معمولا سه فاز می باشد؛ هرچند که بعضی از برندها دارای داکت اسپلیت های تکفاز در ظرفیت های بالاتر از 3 تن نیز می باشد.

محاسبه ظرفیت مناسب داکت اسپلیت برای فضاهای مختلف

محاسبه بار برودتی برای فضاهای مسکونی، اداری و تجاری متفاوت می باشد ولی به صورت یک دستورالعمل کلی در شهرهای دارای آب و هوای معتدل (مانند تهران و سایر شهرهایی که دمای تابستان کمتر از 40 درجه دارند) و با فرض شرایط ساختمانی نرمال، هر تن تبرید برای 30 متر مربع فضا در نظر گرفته می شود. این ضریب برای فضاهای اداری 20 متر مربع به ازای هر تن تبریدو برای فضاهای فروشگاهی 10 متر مربع به ازای هر تن تبرید در نظر گرفته می شود. تمامی ضرایب پیشنهادی برای ارتفاع سقف استاندارد 2.8 متر و شرایط ساختمانی نرمال می باشد. بدیهی است که وجود آیتم هایی مانند پنجره های بزرگ و آفتاب خور، حضور وسایلی که کارکرد آن ها تولید گرما کند، تعداد افراد حاضر در اتاق بیشتر از 4 نفر، و ... باعث تغییر در ضرایب پیشنهادی می شود. در جدول زیر حداکثر مساحت قابل استفاده برای ظرفیت های مختلف داکت اسپلیت در محیط های مسکونی، اداری و تجاری ارائه شده است.

حداکثر متراژ قابل استفاده (m²)

ظرفیتمسکونیاداریفروشگاهی
1.5 Ton
403020
2 Ton604025
2.5 Ton
755030
3 Ton
906035
3.5 Ton
1057040
4 Ton
1208050
4.5 Ton1359055
5 Ton15010060
6 Ton18012070

هزینه های جانبی داکت اسپلیت

راه اندازی و استفاده از داکت اسپلیت نیازمند انجام یک سری هزینه های جانبی می باشد که در زیر به صورت کلی به آن ها اشاره می کنیم:

  1. اجرای سقف کاذب
  2. اجرای کانال کشی شامل کانال انتقال جریان هوا، کانال برگشت و کانال تامین هوای تازه
  3. تهیه دریچه های خروج هوا
  4. اجرای لوله کشی مسی جهت ارتباط مبرد بین یونیت داخلی و خارجی
  5. تهیه کویل آبگرم و پکیج و اجرای لوله کشی آبگرم جهت تامین گرمایش با استفاده از یونیت داخلی داکت اسپلیت
  6. ترموستات محیطی (داکت اسپلیت های اینورتر معمولا همراه با ترموستات ارئه می شوند و نیازی به خرید ترموستات ندارند)

مشکل صدای داکت اسپلیت ناشی از چیست؟

یکی از نگرانی های مربوط به سیستم های داکت اسپلیت صدا است. با این حال، پیشرفت های فناوری به این موضوع پرداخته است. سازندگان در حال حاضر سیستم هایی با عایق صوتی بهبود یافته، کمپرسورهای کم صداتر و فن های با تکنولوژی بالاتر طراحی می کنند که بر اساس بار تنظیم می شوند و به یک محیط داخلی ساکت تر کمک می کنند. به طور کلی در هر سیستم تهویه مطبوع هرچه فشار استاتیک خروجی فن بیشتر باشد، سطح صدای آن نیز بیشتر می باشد. داکت اسپلیت های با فشار استاتیک نرمال حداکثر دارای فشار 50 پاسکال بوده و داکت اسپلیت های با فشار استاتیک بالا بین 70 تا 10 پاسکال فشار استاتیک خروجی دارند. با این وجود، سطح صدای کارکرد فن بلوور داکت اسپلیت معمولا کمتر از 50 دسی بل می باشد. اما آنچه باعث ایجاد افزایش صدا در زمان کارکرد دستگاه می شود، نحوه محاسبه و اجرای کانال کشی می باشد. چنانچه کانال کشی به صورت اصولی انجام نشده باشد، پرتاب باد در داخل کانال با صدای بالاتری انجام می شود که می تواند سلب آسایش نماید.

هنگام مقایسه سیستم های کانالی اسپلیت با سایر گزینه های HVAC، ویژگی های متمایز آنها می درخشد:

  • کنترل متمرکز: سیستم های اسپلیت کانالی کنترل متمرکزی بر دما و آب و هوا در مقایسه با واحدهای جداگانه مانند تهویه مطبوع پنجره ای ارائه می کنند.
  • زیبایی شناسی: پنهان در واحدهای درب زیبایی فضای داخلی را حفظ می کنند، در تضاد با حضور آشکار واحدهای پنجره یا سیستم های دیواری.
  • کارایی : سیستم های کانالی می توانند نسبت به واحدهای پنجره ای از نظر انرژی کارآمدتر باشند، به ویژه برای فضاهای بزرگتر.
  • منطقه بندی انعطاف پذیری: گزینه های منطقه بندی سیستم های مجرای را نسبت به سیستم های تک منطقه ای مانند تهویه مطبوع قابل حمل تطبیق پذیرتر می کند.

در نتیجه، سیستم‌های اسپلیت کانالی در طول زمان تکامل یافته‌اند تا به سنگ بنای راه‌حل‌های مدرن HVAC تبدیل شوند. توانایی آنها در ارائه کنترل دمای یکنواخت، ترکیب یکپارچه با فضای داخلی، و ارائه عملکرد کم مصرف، آنها را به یک انتخاب محبوب برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند. در حالی که پیچیدگی نصب و ملاحظات نگهداری وجود دارد، مزایای آنها اغلب بیشتر از معایب آن است. با ادامه پیشرفت فناوری، سیستم‌های اسپلیت کانالی احتمالاً کارآمدتر، سازگارتر و کاربرپسندتر می‌شوند و جایگاه خود را در حوزه راه‌حل‌های گرمایش و سرمایش بیشتر مستحکم می‌کنند.


شما می توانید در این صفحه تصاویر، مشخصات فنی و قیمت به روز رسانی شده انواع اسپلیت های کانالی را در برندها، مدل ها و ظرفیت های مختلف مشاهده نمایید، آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید و پس از کسب اطلاعات کامل نسبت به کالایی که به دنبال آن هستید، اقدام به خرید نمایید. دریافت مشاوره رایگان حق شما می باشد. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس گرفته و یا به ما تیکت بزنید.

3
بیشتر