گام‌هایی برای بهبود در تعمیر و نگهداری چیلرها

گام‌هایی برای بهبود در تعمیر و نگهداری چیلرها

گام‌هایی برای بهبود در تعمیر و نگهداری چیلرها

زمانی که فصول خنک از راه می‌رسند زمان آن فرا می‌رسد تا فرآیند تعمیر و نگهداری وسایل تهویه مطبوع آغاز شود تا پس از مدت زمان طولانی و پرفشار کارکرد، از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل گردد.

چرا تعمیر و نگهداری چیلرها مهم است؟

در نظر نگرفتن یک برنامه نگهداری برای چیلر ساختمان، منجر به هزینه‌های اضافی ناشی از مصرف بالاتر از حد استاندارد و تعمیرات گاه و بیگاه خواهد شد. اکثر چیلرها با پدیده رسوب‌گرفتی روبرو می‌شوند. در این حالت چیلر باید انرژی بیشتری را مصرف کند تا بتواند همان سطح خنک کنندگی در ساختمان را پدید آورد. این امر منجر به افزایش مصرف انرژی برق و هزینه آن می‌شود و ممکن است هزینه گزاف یک تعمیر اساسی را نیز روی دست شما بگذارد.

طبق گزارش دپارتمان انرژی آمریکا، 35 درصد مصرف انرژی کل یک ساختمان مربوط به سیستم تهویه مطبوع آن ساختمان است. راندمان پایین دستگاه‌ها تاثیر زیادی روی میزان مصرف انرژی می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد رسوب گرفتگی و عدم توجه به برنامه تعمیر و نگهداری، باعث پایین آمدن راندمان چیلر و بالا رفتن مصرف انرژي می‌شود.

تعمیر و نگهداری چیلرها - عکس 1

چند گام برای بهبود فرآیند تعمیر و نگهداری چیلرها

تهیه یک برنامه نگهداری برای چیلرها، روشی ایده‌آل برای مطمين شدن از کارایی مناسب چیلرها است. در این‌جا چند مورد برای بهبود برنامه تعمیر و نگهداری چیلرها را با شما در میان می‌گذاریم.

گام اول: ثبت داده‌های روزانه

انجمن مدیریت انرژی به سازمان‌ها و مسیولین تاسیسات توصیه می‌کند دیتا های مربوط به عملکرد چیلرها را ثبت و کنترل کنند. ثبت و کنترل داده‌های مربوط به چیلرها در کشف و جلوگیری از بروز مشکلات کوچک و بحرانی بسیار کمک کننده است. توصیه می‌شود این داده‌ها ۴ بار در روز ثبت شوند اما اگر این مورد برای سازمان شما مشکل است یکبار ثبت داده‌ها در روز نیز مناسب است.

گام دوم: لوله‌ها را تمیز نگاه دارید!

یکی از مشکلات اساسی در چیلرها رسوب گرفتگی است. گرفتگی لوله‌ها در تمام قسمت‌های چیلر ممکن است رخ دهد و در تمام موارد باعث کاهش راندمان و بالا رفتن مصرف در چیلر می شود. این بالا رفتن مصرف ممکن است به شدت قبض برق شما را تحت تاثیر قرار دهد! متخصصان توصیه می‌کنند که تمیزکاری لوله‌ها یاد بصورت سالانه انجام شود. رسوب گرفتن همچنین باعث ایجاد افت فشار در سیستم و اختلال در عملکرد سیستم شود. این مورد را سریعا می‌توان از ثبت روزانه داده‌ها متوجه شد. رسوب‌گیری ممکن است با روش‌های مکانیکی یا شیمیایی انجام شود.

تعمیر و نگهداری چیلرها - عکس 2

گام سوم: مطمين شوید سیستم نشتی ندارد!

مشکل دیگری که در بسیاری وجود دارد، نشت مبرد است. این مورد راندمان چیلر را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم‌چنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی و زیست محیطی شود. خصوصا برای مبردهایی که چندان با محیط زیست سازگاری ندارند.

بنابراین همواره باید مقدار مبرد چیلر را در سطح توصیه شده کارخانه سازنده نگاه داشت. میزان مبرد را می‌توان با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توان کنترل کرد:

  • کنترل کردن و در نظر گرفتن زمان هواگیری
  • کنترل سایت – گلس (برای مشاهده حباب)
  • کنترل اتصالات و جوش‌ها با آشکارساز گاز یا روش‌های دیگر

گام چهارم: در نظر گرفتن یک سیستم تصفیه و نرم کردن آب

اساسی است که یک سیستم تصفیه و نرم‌سازی آب در نظر گرفته شود. این سیستم باعث می‌شود احتمال رسوب‌گیری کاهش پیدا کند. همچنین تصفیه درست آب باعث می‌شود که سطوح انتقال حرارت رسوب نگبرند و همچنین احتمال انتقال باکتری‌ها کاهش پیدا کند. برای یافتن بهترین راه‌حل برای سازمان خود حتما با یک کارشناس مشورت کنید.

گام پنجم: به برنامه زمانی تعمیر و نگهداری پایبند باشید!

زمانی که یک برنامه زمانی مناسب برای تعمیر و نگهداری سیستم شما آماده شد به آن پایبند باشید و اطلاعات بدست آمده و شرح فعالیت‌های صورت گرفته را با همه مسیولین در میان بگذارید.

نظرات بازدیدکنندگان