تهویه مطبوع مناسب شما را باهوش‌تر می‌کند.

تهویه مطبوع مناسب شما را باهوش‌تر می‌کند.

تهویه مطبوع مناسب شما را باهوش‌تر و کاراتر می‌کند.

عملکرد خود و کارکنان را با استفاده از سیستم تهویه مطبوع مناسب و تعمیر و نگهداری به موقع آن افزایش دهید.

وبسایت پژوهشی CareerBuilder.com در گزارش سال 2018 خود می‌گوید 46 درصد از کارمندان اظهار می کنند دفتر کار آن‌ها خیلی سرد یا خیلی گرم است. برخلاف اینکه میلیون‌ها دلار صرف سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شود، تقریبا نیمی از افراد در یک ساختمان احساس عدم آسایش می‌کنند. سال به سال و با افزایش کیفیت ساختمان‌ها و کیفیت زندگی، شکایت از دمای هوا و سیستم تهویه مطبوع جای شکایت از توالت‌های کثیف، سر و صدا، جای پارکینگ و ... را می‌گیرد. بنظر می‌رسد احساس آسایش یا عدم آسایش چیزی است که امروزه ذهن افراد را مشغول می‌کند. این مشغولیت ذهنی دلایل خیلی خوبی دارد. مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می‌هد که رابطه مستقیمی بین سطح آسایش کارکنان و میزان کارایی آن‌ها وجود دارد! این یک دلیل مهم است که نشان می‌هد چرا تهویه مطبوع مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد.

آسایش حرارتی - عکس 4

در سال 2006، دانشگاه هلسینکی فنلاند و آزمایشگاه دانشگاه برکلی پژوهشی تحت عنوان دمای اتاق و عملکرد کارکنان منتشر کردند. این پژوهش میزان کارایی و عملکرد کارکنان را در دمای هوای متفاوت و در کارهای متفاوتی نظیر تایپ کردن، بایگانی و امور اداری و انجام امور محاسباتی ساده اندازه‌گیری کرد.

نتایج نشان می‌هد زمانی که درجه حرارت هوا از بازه 23 تا 24 درجه سانتی‌گراد بیشتر می‌شود، کارایی کارکنان رو به کاهش می‌گذارد. سپس زمانی که درجه حرارت هوا دوباره خنک شده و به 21-22 درجه سانتی‌گراد برمی‌گردد، کارایی افراد رو به افزایش می‌گذارد و به سطح عادی برمی‌گردد. در یک ساختمان اداری با سیستم تهویه مطبوع نامناسب، کارایی کارکنان 3.5 درصد به ازای هر درجه 0.5 درجه افزایش نسبت به 25 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

این به این معناست که در یک ساختمان با سیستم تهویه مطبوع معیوب با دمای 26.7 درجه سانتی‌گراد کارایی و عملکرد کارکنان حداقل 10 درصد و در ساختمانی با دمای 29 درجه سانتی‌گراد حداقل 20 درصد کمتر است!

کارایی کارکنان زمانی به میزان اصلی خود برمی‌گردد که دمای هوا دوباره خنک شود. بالاترین کارایی کارکنان در دمای 22.5 درجه سانتی‌گراد مشاهد شد.

آسایش حرارتی - عکس 2

پژوهش‌های دیگر تلاش کرده‌اند که میزان ضرر مالی ایجاد شده به دلیل پایین آمدن کارایی کارکنان در دمای نامناسب را اندازه‌گیری کنند. پژوهشی در دانشگاه برکلی نشان می‌دهد: کارمندی که در سال 100000 دلار درآمد دارد، اگر در دمای 23 درجه سانتی گراد مشغول کار باشد 1200 دلار در سال افرایش کارایی دارد نسبت به زمانی که در دمای 26 درجه سانتی‌گراد مشغول کار است. برای ساختمانی با 200 کارمند این افزایش کارایی 240000 دلار در سال خواهد بود. این رقم برای یک کمپانی با سایز متوسط رقم قابل توجهی است.

آسایش حرارتی - عکس 3

همین نتایج برای مدارس و ساختمان‌های آموزشی نیز معتبر است. هر 0.5 درجه دمای بالاتر از حد استاندارد 1 درصد از کارایی مدرسه و میزان مطالب ارایه شده در سال را کم می‌کند.

مدیران تدارکات و مسيولین تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها نقش مهمی در افزایش کارایی کارکنان دارند. چرا که آن‌ها مسیول تعمیر و نگهداری دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند. این افراد باید دستگاه‌های تهویه مطبوع ساختمان را طی برنامه زمانی مشخص تعمیر و نکهداری کنند تا دستگاه‌ها همواره آماده باشند. تعویض به موقع و زمان‌بندی شده فیلترها، روغن‌کاری بلبرینگ‌ها، تمیز کردن کویل‌ها و کنترل سطح مبرد از مهم‌ترین کارهایی است که طی یک برنامه زمانی مشخص باید انجام شود. اگر این موارد به خوبی انجام نشوند، ظرفیت سرمایشی دستگاه‌ها پایین می‌آید، درجه حرارت اتاق بالا رفته و به طبع آن کارایی کارکنان پایین می‌آید.

نظرات بازدیدکنندگان