راهنمای خرید و انتخاب کولر گازی

راهنمای خرید و انتخاب کولر گازی

در هنگام خرید کولر گازی به نکات زیر توجه فرمایید:

1- برچسب انرژی

در موقع خرید به برچسب انرژی کولر گازی توجه فرمایید و کاتالوگ ومشخصات فنی آن را  مطالعه فرمایید. در هنگام مطالعه مشخصات فنی دستگاه  به ضریب EER دستگاه مورد نظر توجه فرمایید. شاید دستگاهی آمپر مصرفی پایینی داشته باشد ولی راندمان سرمایشی آن به اندازه مورد نظر شما نباشد. یعنی شما دستگاهی با ظرفیت 24 هزار خریداری کردید ولی راندمان سرمایشی پایین تری دارد و باید بیشتر کار کند تا محیط شما خنک شود و باعث مصرف بیش از حد می شود.

نوع کمپرسور

2-انتخاب مناسب ظرفیت دستگاه

اگر در واحد های  طبقه آخر ساکن هستید و بالای واحد شما پشت بام است به دلیل تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحد زیر سقف، ناگزیر باید به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن برای مسکونی بین 700 تا 800 و اداری و تجاری 900-1200 (BTU)  ظرفیت برودتی در نظر بگیرید. ولی اگر در طبقات وسط ساختمان ساکن هستید به ازاء هر متر مربع می توانید برای مسکونی حدود 400 تا 500 و اداری و تجاری  700-1000 (BTU) ظرفیت برودتی برای کولر گازی یا اسپلیت مورد نیاز خود در نظر بگیرید.

محاسبه ظرفیت کولر بر حسب متراژ واحد

نکاتی در مورد انتخاب کولرهای گازی کم مصرف

به طور کلی کولر گازی یک وسیله برقی پر مصرف محسوب می شود. اما مکانیسم هایی برای مصرف کمتر انرژی الکتریکی توسط کولر گازی وجود دارد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

نوع کمپرسور

قطع به یقین آنچه که در کولر گازی بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می دهد، کمپرسور دستگاه می باشد. بنابراین لازم است دستگاهی را خریداری نماییم که نوع کمپرسور آن در تناسب با نیاز ما باشد. در بین انواع کمپرسورها، بیشترین مصرف برق متعلق به کمپرسور های پیستونی (رفت و برگشتی) می باشد. کمپرسورهای پیستونی قدرتمند ترین نوع کمپرسور هستند که با حداکثر میزان فشرده سازی گاز فریون و بدنبال آن بیشترین میزان سرمادهی را ایجاد می کنند. از این نوع کمپرسورها در ساخت کولرهای گازی مخصوص مناطق گرمسیری استفاده می شود. در این نواحی گرمسیری به علت دمای بالای محیط، گازهای فریونی به نقطه جوش خود رسیده و لذا شما برای متراکم کردن این گاز منبسط شده به کمپرسورهای قدرتمند پیستونی احتیاج دارید. بنابراین اگر شما ساکن نواحی گرمسیری نیستید و در مناطق به لحاظ آب و هوایی معتدل تری زندگی می کنید، نیازی به خرید کولر های گازی با کمپرسور پیستونی نداشته و در عوض می توانید از کولر گازی با کمپرسور روتاری (دورانی) استفاده کنید که مصرف برق کمتری در قیاس با همتای پیستونی خود دارند.

نوع کمپرسور

کیت اینورتر

در بالا اشاره کردیم که پرمصرف ترین قطعه در یک کولر گازی، کمپرسور می باشد. اما کمپرسور چه هنگام برق زیادی مصرف می کند؟ زمانی که شما کولر گازی خود را روشن می کنید و دمای دستگاه رابه فرض بر روی 24 درجه تنظیم می کنید، دستگاه تا موقعی که دمای محیط را به 24 برساند کار می کند. پس از آن سنسور ترموستاتیک تعبیه شده در یونیت داخلی، فرمان توقف فعالیت را به کمپرسور ارسال می کند و کمپرسور اصطلاحا off می شود. هنگامی که دمای اتاق از 24 گرم تر شد، ترموستات به کمپرسور فرمان شروع بکار مجدد می دهد. این پروسه در طی ساعاتی که کولر گازی شما روشن است بارها و بارها اتفاق می افتد. عمده مصرف برق توسط کمپرسور مربوط به زمانی است که دستگاه شروع به کار مجدد می کند؛ در این هنگام کمپرسور که شروع به فعالیت مجدد می کند در کسر از ثانیه آمپر بالای می کشد که به آن آمپر استارت می گویند. هر بار که کمپرسور شروع به کار می کند این آمپر استارت موجب افزایش مصرف برق می شود. اینورتر مکانیسم تغییر دور کمپرسور است و مانع از on و off شدن متوالی کمپرسور می شود. به این ترتیب که زمانی که ترموستات دستگاه فرمان توقف به کمپرسور می دهد، کیت اینورتر دور کمپرسور را به میزان خیلی زیادی کاهش می دهد اما متوقف نمی کند تا در زمان شروع به کار مجدد، با حذف آمپر استارت، مانع از مصرف بیش از حد برق شود.

کولر اینورتر یا معمولی

نوع گاز مبرد

در گذشته تقریبا در ساخت و تولید تمامی کولر های گازی از مبرد R22 استفاده می شد. R22 در مقایسه با R410 از تراکم پذیری بالاتری برخوردار است و لذا کیفیت سرمایش مطلوبتری ایجاد می کند. اما ایراد اساسی آن آسیب رساندن به محیط زیست می باشد. متاسفانه گازهای R22 با شکستن مولکول های O3 باعث نازک شدن لایه ازن می شوند. به همین دلیل تولید آن از سال 2002 متوقف شده است. R410 با حذف این مشکل جایگزین R22 شد. نکته مثبت دیگر در خصوص استفاده از R410 آن است که کولر های گازی دارای مبرد R410 در قیاس با R22 از کندانسور بزرگتری بهرمند هستند، بنابراین گاز برگشتی از اواپراتور فرصت بیشتری دارد تا گرمای خود را بهتر و بیشتر به اتمسفر منتقل کند و به این ترتیب در زمان ورود به کمپرسور منقبض تر بوده و کمپرسور با نیروی کمتری اقدام به متراکم کردن R410 می کند. در نتیجه می توان اینطور نتیجه گرفت که کولرهای گازی دارای مبرد R410 در مقایسه با کولرهای گازی دارای مبرد R22، مصرف برق کمتری دارند.

نوع گاز مبرد

برای بررسی انواع کولر گازی و اسپلیت های موجود در بازار و خرید با پایین ترین قیمت ممکن اینجا کلیک نمایید.

نظرات بازدیدکنندگان