معرفی انواع کولرهای گازی

معرفی انواع کولرهای گازی

کولرهای گازی از جمله رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع در دنیا می باشند. این دستگاه ها با مصرف انرژی برق کار می کنند ولی چون به مانند یخچال های خانگی، مکانیسم عمل آنها بر پایه خواص فیزیکی گازهای CFC می باشد، در ایران با نام “کولر گازی” شهرت یافته اند. در ادامه به معرفی انواع مختلف کولرهای گازی می پردازیم.

انواع کولر گازی

  1. کولر گازی پنجره ای:

نسل اول کولرهای گازی، دستگاه های مکعبی شکلی بود که چون عموما در دهانه پنجره نصب می شد با نام کولر گازی پنجره ای نیز معروف می باشند. در این مدل از کولر های گازی، سه قسمت اصلی سیستم یعنی کمپرسور، اواپراتور و کندانسور هر سه در یک پکیج قرار دارند. در حال حاضر در بازار ایران هنوز برخی از برندها، کولر گازی پنجره ای نیز ارائه می دهند. کولر های گازی پنجره ای که در بازار ایران وجود دارند معمولا دارای ظرفیت های 18000 و 24000 BTU//hr می باشند.

کولرگازی پنجره ای

نسل بعدی کولر گازی ها، دستگاه های دوتکه می باشد که به آن ها اسپلیت نیز گفته می شود. (Split در لغت به معنی دو تکه). کولرهای گازی اسپلیت متشکل از یک یونیت داخلی (که شامل اواپراتور بوده) و یک یونیت خارجی (که شامل کمپرسور و کندانسور بوده) می باشند. اسپلیت ها بر حسب موقعیت نصب در انواع دیواری، ایستاده، کاستی و کانالی موجود می باشند.

2.اسپلیت دیواری:

به نوعی رایج ترین مدل کولرگازی در دنیا می باشد. اسپلیت های دیواری معمولا دارای ظرفیت های 9000 ، 12000 ، 18000 ، 24000 ، 30000 و 36000 BTU/hr هستند. برق مصرفی اکثر اسپلیت های دیواری تکفاز است.

کولر گازی اسپلیت دیواری

3. اسپلیت ایستاده:

اسپلیت های ایستاده نوعی  از کولر های گازی می باشند که یونیت داخلی آن ها به صورت ایستاده بر روی زمین نصب می شود. این کولرها معمولا دارای ظرفیت های 36000 الی 100000 BTU بوده و برای استفاده در اماکنی با مترازهای بزرگتر نظیر ادارات، بانک ها، سالن های غذا خوری، آمفی تئاترها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. برق مصرفی اکثر کولرهای گازی ایستاده سه فاز می باشد.

کولر گازی اسپلیت ایستاده

4.اسپلیت کاستی:

موقعیت نصب یونیت داخلی این دسته از کولرهای گازی بر روی سقف می باشد. به طوری که قسمت عمده یونیت داخلی در سقف کاذب و دریچه خروج باد بیرون از سقف کاذب تعبیه می شود. اسپلیت های کاستی معمولا دارای ظرفیت های 18000 الی 60000 BTU می باشند.

کولر گازی اسپلیت کاستی

5.اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت:

موقعیت نصب یونیت داخلی این سری از کولرهای گازی نیز بر روی سقف می باشد. به طوری که یونیت داخلی در سقف کاذب نصب گردیده و از مقابل آن کانال یا داکت تعبیه می شود و در نقاط مختلف ساختمان از آن دریچه می گیرند.

داکت اسپلیت

6.کولر گازی قابل حمل (پرتابل):

کولرهای گازی پرتابل مدلی از کولرهای گازی هستند که در ابعاد کوچک و متحرک و به منظور سهولت در استفاده از آن در فضای های کوچک طراحی شده اند. این مدل از کولرهای گازی نیاز به عملیات خاصی برای نصب و راه اندازی نداشته و فقط کافی است لوله پشت دستگاه متصل و از طریق پنجره یا دریچه ای به بیرون راه پیدا کند تا از این طریق هوای گرم کندانسور به بیرون منتقل شود. کولرهای گازی پرتابل معمولا در ظرفیت های کوچک و برای تامین تهویه مطبوع در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. هر سه قطعه کمپرسور، اواپراتور و کندانسور در کولر گازی پرتابل در یک یونیت قرار دارند.

کولر گازی پرتابل

نظرات بازدیدکنندگان